עורך דין רכישת דירה + שכר טרחת עורך דין קניית דירה

אנשי שירות רבים עלולים להיות כלי עזר מצוין בעת ביצוע עסקאות, החל ממקרים של רכישת דירה, השכרת דירה, השכרה של נכסים שונים ועוד. שירותים אלו עלולים להימצא חיוניים ואפקטיביים במגוון רבדים בעת ביצוע עסקאות ובעיקר עסקאות נדל''ן למיניהן, כך למשל אחת משתי העסקאות הפופולריות בישראל היא השכרת דירה אשר עלולה להכיל בתוכה מגוון משתנים אשר ישפיעו הן על השוכר ועל המשכיר. מאידך, עסקה שכיחה לא פחות בישראל היא רכישה של דירה וכאשר מדובר בעסקה שכזו, רוכשים רבים עלולים למצוא עצמם חשופים לא רק לתביעות עתידיות אלא גם לחוזים מורכבים ואף לאי רישום הנכס על שמם מבחינה חוקית.

לכן הרבה לפני רכישה של דירה, עוד בשלבים של חיפוש אחרי אחת, חשוב להכיר כיצד ניתן לעשות שימוש בעורך דין המתמחה בדיני מקרקעין אשר יוכל לא רק להוזיל את עלויות הרכישה השונות אלא גם להגן על זכויותיהם של הרוכשים ולהפוך עסקה כל כך חשובה לאפשרית, בטוחה וכדאית עבורם.

אילו בדיקות מומלץ לבצע לפני רכישת דירה?

רכישות של דירות חדשות מתחלקות לשלושה סוגים, הסוג הראשון והשכיח הוא דירות יד שנייה אחריו דירות חדשות מקבלן ובשנים האחרונות גם דירות חדשות תחת פרויקטים שונים של תמ''א. כל סוג דירות שכזה מביא עימו מספר בדיקות שיהיה עלינו לבדוק עוד בטרם הפנייה לעורך הדין (אך גם בבדיקות אלו ניתן יהיה לקבל עזרה). לכן במקרים של דירות מקבלן חשוב לדעת את זהות הקבלן והאדם המבצע, האם הוא רשום בטאבו כבעלי זכות הבנייה וכמובן לוודא כי שולמו כל המיסים למדינה. בכל הקשור לדירות המוצעות למכירה דרך פרויקטים של תמ''א, חשוב להכיר את כמות הפרויקטים בהן לקח הקבלן חלק, האם נוצרו עיכובים בחלקם ומה הוותק שלו.

ובבדיקה של דירות יד שנייה חשוב לדעת את גיל הדירה, את זהות הבעלים, את זכויות הבנייה והרישום בטאבו(עליו נרחיב בהמשך) וכמובן מומלץ לבצע בדיקות הנדסאיות שונות. כמו כן חשוב לדעת כי גם בבדיקות עבור דירות חדשות מקבלן וגם דירות יד שנייה, יש לבצע בדיקות רישום טאבו שיוכלו להיעשות בעזרת עורך דין ובדיקות נוספות כמו זכויות או חריגות בנייה ועוד. בדיקות שכאלו יעזרו לנו לוודא כי רכישת הדירה אכן כדאית ובאותה הנשימה יחסכו מאיתנו לא מעט הפתעות לא נעימות לאחר רכישת הדירה.

ההבדל בין רכישת דירה מקבלן לבין רכישת דירה יד 2

ישנם לא מעט הבדלים בין רכישת דירה מקבלן לבין רכישת דירה יד 2, שכן לא רק הבדיקות עבור כל אחת מהדירות משתנה אלא גם אופי והליך הרישום. כך למשל ברכישת דירה חדשה מקבלן, עד להשלמת הרישום בטאבו התנהלות הרישום תתבצע אל מול חברה משכנת. חברה זו תהיה לעיתים עורך דין שהוסמך על ידי רשות המקרקעין.  מאידך רכישה של דירת 2 שנייה, הליך הרישום והנפקת נסח הטאבו יתבצעו מול בעלי הדירה. הבדל נוסף הוא שיעור תשלומים עבור הרשות המקומית, כאשר בדירת קבלן במרבית המקרים עלות הארנונה לא תהיה ידועה. ופרמטר נוסף יהיה בכל הקשור לשיפוץ ושדרוג הנכס, שכן בדירת קבלן יעמדו בפנינו מספר אפשרויות לשדרוג המפרט הטכני ושימוש בבעלי מקצוע קיימים.

ואילו ברכישת דירה 2 שנייה, עלות השיפוץ, הזמנת אנשי מקצוע ותכנון של הנכס ייעשה על חשבוננו. כך או כך במרבית המקרים עלות שיפוץ דירה יד שנייה יכול להיות זול משמעותית אל מול שדרוג מפרט טכני של דירה מקבלן.

איך לבחור עורך דין לרכישת דירה?

אחת ההתלבטויות המרכזיות בעת בחירה של עורך דין המתמחה בדיני נדל''ן, תהיה הדרך שבה נבחר את עורך הדין. הרי מדינת ישראל היא מבין המדינות המובילות במספר עורכי הדין ביחס לאוכלוסייה, עם קרוב לשמונים אלף עורכי דין הפזורים ברחבי הארץ. לכן השאלה איזה מהם יהיה הנכון והאפקטיבי ביותר עבור עסקת חיינו, תהיה ללא ספק שאלה מכשילה עבור רבים. לכן בכל מה שקשור לחיפוש אחר עורך דין המתמחה בדיני מקרקעין, אחד הדגשים החשובים הוא מציאת עורך דין המתמחה בדינים אלו. עורך דין שלא רק מתמחה בתחום אלא גם מתפתח בו ובעל ניסיון עשיר .

לצד ההתמחות ניתן גם לחפש אחר עורכי דין המתמחים ברכישת דירה דרך מגוון רחב של אינדקסים שונים וייעודים עבור עורכי דין, שם ניתן יהיה לקרוא חוות דעת, להכיר בצורה יותר פרטנית מקרים בהם עסק בעבר וכמובן להכיר את אזור הפעילות הרלוונטי ביותר עבורנו. המלצה נוספת אשר תוכל לעזור לנו לבצע התאמה מיטבית בין עורך הדין לבין הפעילות העסקית שנבקש לבצע, היא באמצעות קבלת המלצות וחוות דעת מחברים וקרובי משפחה שעשו שימוש בעורך דין שכזה.

האם כל עורך דין נדל''ן מתאים?

כפי שציינו לעיל בעת בחירה של עורך דין נדל''ן מתאים לרכישת נדל''ן, חשוב לוודא כי עורך הדין או המשרד שאנו פונים אליו אכן מתמחה בסוגיות הרלוונטיות לעסקה אותה נבקש לבצע כמו רכישה של דירה. לכן חשוב גם לוודא כי עורך דין אשר מתאים לסוג העסקה ולרבות ברכישה של דירה, זאת משום שישנם עורכי דין המתמחים בסוגיות נדל''ן שונות החל מעסקאות קומבינציה, עסקאות תמ''א למיניהן ואפילו במקרים של השכרת דירות.

ובשל כך אחת ההמלצות היא בחיפוש עורך דין שכבר פעל בסוגיות שכאלו, אשר מכיר את משמעויות השונות ברכישה של דירה, החל מרישום טאבו, מאילו סעיפים יש להיזהר בעת רכישת דירה חדשה מקבלן, שעבוד שעלול להתגלות בהמשך ועוד מגוון משתנים שעלולים לגרור ביטול עסקה או לעלות לרוכשים זמן יקר וכסף.

האם עורך דין יכול לחסוך לי כסף?

השימוש בעורך דין נדל''ן בהחלט עשוי לחסוך לא מעט כסף עבור הרוכשים וגם עבור בעלי הדירה, כאשר הפן הראשוני בו יורגש החסכון יהיה בהתנהלות ההליך. בין אם מדובר באיגוד כל המסמכים הרלוונטיים כפי שציינו לעיל ועד לבדיקה או שימוש באנשי מקצוע שונים כמו שמאי, אשר יוכלו להפחית את שווי הנכס בשל מגוון רחב של סוגיות כמו בנייה עתידית או שינויים אחרים. כמו כן רכישה של דירה בעזרת עורך דין מתאים תאפשר גם תכנון מס בצורה מיטבית, בין אם יש בבעלותנו דירה נוספת ובין אם אנו מתכננים לבצע רכישה שכזו בעתיד. בעזרת עורך דין המתמחה בדיני מקרקעין נוכל לבצע תכנון מס מעולה, אשר יחסוך עבורנו לא מעט כסף ברכישה הנוכחית וברכישה הבאה.

פרמטר נוסף בו נוכחותו של עורך דין תאפשר חיסכון בעלויות הרכישה, יהיה כמובן בבדיקת הזהות של בעלי הדירה., ניתן יהיה גם לבצע בדיקת רקע של בעלי הדירה ולהימנע ממקרים של עוקץ חלילה. וכמובן כאשר מדובר  ברכישת דירה חדשה מקבלן, במרבית הפעמים פערי הכוחות בעסקאות כאלו יהיו ברורים ויטו לרוב לטובתו של הקבלן. לכן בעסקאות שכאלו, קבלת ייעוץ וליווי מתאים מעורך דין המתמחה בעסקאות נדל''ן ולרבות רכישה של דירות, תתאפשר הגנה על זכויותיהם של הרוכשים העתידיים, החל ממועד מסירת הדירה, מה קורה במקרי קיצון באם הקבלן פושט רגל ועוד.

האם יש לתת ייפוי כוח לעורך הדין ולשם מה?

שאלת ייפוי כוח לעורך דין עולה לא מעט פעמים בעת עסקאות נדל''ן, עבור רבים המושג ''ייפוי כוח'' עלול להישמע מפחיד ובמקרי קיצון פעולה כזו אכן יכולה להיות כזו. אך בכל הקשור לרכישה של דירה חדשה ייפוי כוח על ידי עורך דין, יבטיח הלכה למעשה את זכויותיהם של הרוכשים החדשים בצורה בהירה ושאינה משתמעת לשני פנים. בין אם מדובר ברישום זכויות סופי של הקונים, בעת נטילת משכנתא מהבנק וגם כאשר מדובר ברכישת דירה מקבלן. כמו כן בעסקאות נדל''ן נהוג לבצע ייפוי כוח בלתי חוזר, אשר איננו מוגבל בזמן ותקף עד להשלמת העסקה.

אבל יחד עם זאת הימצאותו של ייפוי כוח בלתי חוזר, יאפשר גם הגנה של המוכרים במידה והרוכשים ביצעו הפרה של תנאי הרכישה. כך בעצם יוכל עורך הדין לבצע מחיקה של הערות אזהרה ולאפשר את ביטול העסקה כדין. חשוב לזכור כי במידה והינכם בשיאו של הליך רכישת דירה חדשה ואינכם מבינים את משמעות ייפוי הכוח בצורה מעמיקה, חשוב מאוד לברר את כל הפרטים הרלוונטיים לעסקה אל מול עורך הדין.

מה יש להכין לעורך דין?

רכישת דירה תכלול מספר גדול של טפסים ומסמכים שונים, לכן לא מעט עורכי דין מעניקים שירות עבור איגוד המסמכים בצורה כרונולוגית ומסודרת. כך למשל ניתן יהיה להעביר לעורך הדין את ייפוי הכוח המתמשך הבלתי חוזר, יחד איתו צילום תעודת זהות, נסח טאבו, שטר מכר, אישורי יתרת משכנתא במידה וקיימת,. כמו כן במקרים שונים ייתכן כי הימצאותם של טפסים כמו חוזה רכישה מקבלן, חוזה השכרה של הדריה או תעודת התאגדות במידה והחברה נרכשת מחברה בע''מ. טפסים אלו בהתאם למצב הדירה ולבעליה, יהיו קריטיים שכן מעמדם משתנה בעת רישום הטאבו ולרבות בקיום תנאים שונים בחוזה כמו יציאת דיירים וכו.

ניהול וסידור של מסמכים אלו ישרת כל צד ובעיקר את הצד שרוכש דירה, שכן לעיתים יהיה על הרוכשים להתנהל אל מול מספר גורמים שונים, בין אם מול רשות המקרקעין, רשות המיסים, הבנקים וכמובן מול בעלי הדירה. ובכדי לצמצם את מספר הטעויות בעת ביצוע העסקה, לעמוד בקצב השינויים וכמות הטפסים מומלץ לבצע צ'ק ליסט יחד עם עורך הדין בכדי לוודא כי אכן כל הטפסים נמצאו לפני סיום הליך הרכישה.

בדיקות הכרחיות של עורך הדין לרכישת דירה

מלבד כל הנקודות שכבר העלנו בפסקאות הקודמות, מומלץ להכיר את הפעולות ההכרחיות שאותן אמור לבצע עורך דין מקצועי בעת רכישה של דירה. הפעולה הראשונה בטרם הכניסה למו"מ תהא הפניית הרוכשים  לביצוע בדק בית מקיף, כזה הכולל בדיקות קרינה, רטיבות, עבודות אלומיניום, תשתית ועוד איתור בעיות אחרות שעלולות לצוץ ברמה הפיזית. לאחר מכן, רכישת הדירה דורשת עוד מספר בדיקות שונות, אחת מהן היא בדיקה בלשכת רישום המקרקעין. בדיקה שכזו תכלול הנפקה של נסח טאבו. לאחר מכן במקרה של דירה בבניין משותף יוזמן תיק הבית המשותף אשר יכלול צו הרישום , התקנון ותשריט הבית, בו ניתן יהיה לוודא כי הדירה אכן מצויה בגוש ובחלקה הנכונים ובמיקום הנכון בקומה, האם הדירה אכן כוללת חניה או מחסן הרשומים בטאבו וזכויות נוספות.

נקודה עליה כבר התעכבנו אך בהחלט יכולה לחסוך עבור רבים מאיתנו הוצאות כספיות גדולות, היא ללא ספק בדיקה האם ישנם עיקולים, שעבודים או צווי מניעה על הדירה. בדיקה כזו תכלול כמובן בדיקה של נסח רישום הטאבו, והיא תהיה חשובה וקריטית הרבה לפני החתימה על חוזה הרכישה של הדירה. ובאותה הנשימה יוכל עורך הדין לוודא האם גם קיימת משכנתא רשומה על הדירה, ובהסכם יהיה כלול סילוק או גרירה של המשכנתא, חשבונם באמצעות תשלומי התמורה הראשונים של הקונה.

ואם נבקש להתבונן אל עבר העתיד בצורה טיפה יותר בהירה, התבוננות זו תהיה באמצעות בדיקה של חריגות בנייה. מקרים בהם בוצעו חריגות בנייה בין אם בבניין דירות או דירות קרקע, לא רק שיקשו על  הרוכשים החדשים לקבל משכנתא מהבנקים. אלא גם יהיו חשופים לירידה בשווי הנכס, לגרור קנסות וכמובן בהמשך לקבל צווי הריסה שיהיו בהחלט חוויה פחות נעימה לאחר רכישה של דירה חדשה. במקרים של רכישת דירה מקבלן, יש לוודא את החוקית של קבלן הבנייה בכל אשר נוגע לבניית הנכס אותו נרצה לרכוש. במידה ולא תתבצע בדיקה שכזו, אנו עלולים לחשוף את עצמנו לתביעות בשל חריגות בנייה בגין הבנייה הבלתי חוקית.

לב העסקה-חוזה הרכישה

מרבית העסקאות ולרבות עסקאות רכישת דירה מסתכמות בחוזה בין הצדדים, אשר אמור לכלול בתוכו את ההסכמות והתנאים האמורים להביא להשלמת העסקה שבין שני הצדדים. וכאמור שימוש בעורך דין המתמחה בנדל''ן, יאפשר לחוזה הרכישה שלנו לכלול סעיפים קריטיים וחשובים לחוזים אלו.  סעיפים ראשונים ידונו בהצהרות הצדדים, בהם יצהיר בעל הדירה על הזכויות וכי ברצונו להעביר בצורה תקינה קניינית ופיזית, ומאידך הרוכשים יצהירו על ההתעניינות שלהם בדירה ובדיקתה. לאחר מכן תתווסף מהות העסקה, אשר תכלול את נושא ומהותו של החוזה ואת העברת הבעלות בין הצדדים.

הסעיף הבא יכלול את התמורה ותנאי העסקה, החל מטפסים שאמורים להימצא כמו שטרי מכר ויפויי כח , ויצויינו תאריך מסירה, תשלומי היתרה ועוד. תנאים אלו יהווה יסוד הגנתי עבור הרוכשים והמוכרים, שכן בתנאים שונים העסקה עלולה להתבטל(כמו באי תשלום במועד ובכלל או אי עמידה בתאריך מסירת הדירה). כמו כן סעיפים הנוגעים למשכנתא של בעל הדירה או של רוכש הדירה, יתלווה בהתאם אל סעיפי הרכישה השונים.

בין אם מדובר בסעיף סילוק משכנתא של בעל הדירה בעת העברת התשלומים, בחתימה עבור אישורי המשכנתא של רוכשי הדירה ועד למחיקת רישום הערות אזהרה ו/או המשכנתא אשר נרשמה לטובת הבנק שהעניק את המשכנתא. לצד סעיפי המשכנתא חשוב שיימצאו בחוזה הרכישה גם סעיפים הנוגעים להפרות חוזה, למועד מסירת הדירה(מועד מסירת מפתח) וכמובן תשלומי התמורה במועד וכן ריכוז של נושאים שונים אחרים. נושאים אלו נעים בין מקרים של כוח עליון, אשר ימנעו את מסירת הדירה לפי התנאים שסוכמו ובנסיבות אחרות שאינן תלויות בבעלי הדירה או הרוכשים.

תכנון של מיסוי ואגרות

כבר הזכרנו כי עלויות רכישת הדירה כרוכות במגוון הוצאות ועם קבלת ייעוץ מעורך דין המתמחה בדיני מקרקעין, ניתן לבצע חישוב מס בצורה מיטבית. הווה אומר, חשוב גם להכיר אילו הוצאות מיסוי אמורות להצטרף אל הליך הרכישה, כאשר הראשונה מבינהם יהיה מס הרכישה. מס זה משולם כאשר הדירה איננה נחשבת לדירת מגורים מזכה ו/או דירה נוספת ו/או שוויוה גבוה מ 1,919,155 ש"ח. בחלק מהמקרים קיימים פטורים שונים ודרכים להקל במס הרכישה, כמו פטור מס רכישה עבור אנשים בעלי נכות או במקרים בהם הדירה משמשת כדירת מגורים יחידה מזכה, כאמור.
כמו כן גם כרוכשי הדירה מומלץ להכיר את היטלי ההשבחה של הרשות המקומית, שכן אי תשלומם על ידי המוכר יתקעו את העסקה ויחסמו את אפשרות העברת הזכויות. ישנם מקרים(פחות שכיחים) בהם היטל השבחה נמצא במחלוקת ועלול להוביל אף להליך משפטי.

לצד מיסים אלו חשוב לדעת כי רכישת דירה ולרבות נטילת משכנתא מהבנק, תלווה גם בלא מעט אגרות כמו פעולות רישום או מחיקות הערת אזהרה, הפקת מידע כמו נסח טאבו וכל בקשה אחרת שתתבצע דרך לשכות רישום המקרקעין. עלותן של אגרות אלו ינועו בין 15 שקלים עבור הפקת נסח טאבו ועד לכ-140 שקלים עבור רישום הערות אזהרה למשכנתא במשרדי הטאבו. ובשל כך שימוש בשירותיו של עורך דין המתמחה במקרים של רכישת דירה, יעניק לנו בחינה מדוקדקת של תשלומי האגרות והמיסים ואף יעזור לנו להוזיל העלויות שלהן.

אודות עמלת עו"ד בקניית דירה ובהסכמי שכירות

עורכי דין מקרקעין אמונים על טיפול בהסכמי מכר ושכירות מסוגים שונים, החל בהסכמים בין אנשים פרטיים, בין קונים ליזמים, בין שוכרים למשכירים, הסכמי שכירות לעסקים, וכדומה. בכל מקרה מדובר בעסקאות המערבות סוגיות משפטיות ומסחריות שמצריכות מענה הולם, והדבר כרוך בתשלום שכר טרחה לאיש המקצוע. אבל מהי עמלת עו"ד בקניית דירה ובחוזי שכירות? האם היא קבועה או משתנה? בשאלות אלו ונוספות נעסוק במאמר הבא.

מדוע מומלץ להשתמש בעורך דין גם בהסכמי שכירות?

השכרת נכס שברשותנו עלולה להיות מורכבת מלא מעט פרמטרים אותם יש לקחת בחשבון, החל משמירה על רכוש הקיים בנכס, פינוי השוכרים במועד שנקבע וכמובן שמירה על זכויותיו של השוכר. כל אחת מהדוגמאות הללו דורשת הכרת החוק, לכן קבלת ייעוץ וליווי דרך עורך דין המתמחה בדיני מקרקעין יאפשר כיסוי מאוזן ומיטבי גם עבור השוכרים וגם עבור המשכירים. כך למשל באזורים רבים בישראל קיימת תופעת ה''סבלט'', אשר נפוצה בעיקר בחודשי הקיץ ובעצם מבצעת השכרה של הדירה על ידי השוכר לשוכר אחר.

תקופת השכרה אלו נחשבות לקצרות, אך בחלק מהפעמים עלולים לכלול פגיעה ברוכש בעלי הדירות ולעיתים אף להתבצע ללא ידיעת בעליהם. במקרים שכאלו, מומלץ כי עורך הדין יוודא כי קיימים סעיפים המתייחסים לשימוש שונה בנכס כמו סבלט בחודשי הקיץ או לכל היותר הצבת תנאים מותאמים לרוח התקופה.

יחד עם התייחסות אל תופעות וטרנדים חדשים בעולם הנדל''ני של היום, חשוב כי חוזי השכירות יכללו התייחסות מפורטת שתיקח בחשבון גם את התכולה שקיימת בבית כמו מזגנים, מקררים, טלוויזיות ואפילו ארונות. במקרי קיצון עלולים חפצים אילו להינזק או להיעלם, לכן חשוב לנסח בחוזה אילו רהיטים נמצאים טרם כניסת השוכרים ומה מצבים הפיזי. כמו כן מומלץ גם לחלק את אחריות הטיפול והתשלום בכל הקשור לבלאי של מכשירים, כלי מטבח, מקלחת וכמובן הסיוד עם תום זמן ההשכרה.

מקרי קיצון נוספים שבעזרת הכנת חוזה מותאם וייעוץ אפקטיבי של עורך דין יוכלו להימנע, יהיו כמובן מקרים בהם השוכרים מסרבים להתפנות מהדירה או במקרים בהם מתבצע הרס של הדירה.. מקרים שכאלו עלולים להיות מורכבים אל מול הבית המשפט, שכן במרבית המקרים בית המשפט יגדיר את השוכר כצד ה''חלש'' ולכן עריכת חוזה מותאמת וברורה בכל הקשור לפינוי השוכרים ולטיפול נזקי בלאי לפני זמן הפינוי יהיו חשובים וקריטיים. עם זאת קבלת שירות וייעוץ מעורך דין במקרים של שימוש לא תקין עד גרימת נזק מכוון עם סיום מועד ההשכרה, יהיו ככל הנראה הכרחיים על מנת להחזיר את הנכס למצב תקין.

שכר הטרחה בחוזי שכירות

על פניו נראה הגיוני כי שכ"ט עו"ד בקניית דירה תהיה גבוה בהרבה משכר הטרחה בעריכת הסכם שכירות, ולרוב אלו פני הדברים – אך לא תמיד. בשכירות של מבנים פרטיים עומד בדרך כלל שכר הטרחה על חצי משכר הדירה שסוכם בין הצדדים. לדוגמא, אם מדובר בדירה המושכרת בשכירות חודשית של 6,000 ₪ בחודש יהיה שכר הטרחה לעורך הדין בגובה 3,000 ₪ בעבור עריכת החוזה.

ואולם, לא מדובר במחירון קבוע ומחייב תמיד. המשמעות שיש עורכי דין שעשויים לגבות יותר או פחות מחצי משכר הדירה החודשי, כאשר הדבר תלוי בשיקוליהם הכלכליים, במוניטין שלהם, בעמלות המקובלות באזור הפעילות, ובעיקר במורכבויות מיוחדות של החוזה. כך לדוגמא, אם מדובר בחוזה בעל מורכבות מיוחדת ייתכן מאוד ששכר הטרחה יעמוד על מלוא הסכום של חודש שכירות. המשמעות ברורה: אם סוכם על שכר דירה של 5,000 ₪ לחודש זה יהיה גם התשלום עבור שירותי עורך הדין.

שכר הטרחה בחוזי מכר

אם כן, שכר טרחה עו"ד ברכישת דירה נוטה להיות גבוה יותר מאשר בהסכמי שכירות, ולרוב יש לכך הצדקה עקב מורכבותן של עסקאות אלו והפעולות הנדרשות. ככלל, מקובל כי שכר טרחת עורך דין בקניית דירה יעמוד על 0.5% משווי העסקה. למי שאינו שוחה במספרים נסביר, לדוגמא, שעבור קניית דירה בשווי מיליון ₪ יעמוד שכר הטרחה על כ- 6,000 ₪ כולל מע"מ, בעסקה של 1.5 מיליון תעמוד העמלה על כ- 8,800 ₪ כולל מע"מ וכן הלאה. במילים אחרות, ככל ששווי הדירה גבוה יותר כך שכר טרחת עורך דין ברכישת דירה עולה.

על פניו יש לכך הצדקה כלכלית עקב ההצמדה בין שיעור העמלה מגובה העסקה. יחד עם זאת, ייתכנו גם מצבים בהם שכר עורך דין בקניית דירה אינו נראה מוצדק והוגן. אם ניקח למשל דירה הנמכרת ב- 3 מיליון ₪ הרי ששכר הטרחה עליה יעמוד על כ- 17.5 אלף ₪, סכום בלתי מבוטל לכל הדעות ולכאורה מוצדק מבחינת שווי העסקה. מאידך, מבחינתו של עורך הדין מדובר בעבודה קלה מאוד, שכן אין סיבוכים ומורכבויות מיוחדות בעסקה, מצבו הרישומי של הנכס תקין לחלוטין, אין מחלוקות לגבי שווי הדירה בין הצדדים וכדומה. כך, מדובר בעיקר בביצוע בדיקות מקדמיות מטעם עורך הדין ובעריכת החוזה, עם מספר מצומצם יחסית של פעולות הזוכה לתמורה גבוהה.

יחד עם זאת יודגש שוב, כי בפרט בחוזי מכר דירות- שם מיומנותנו הרבה - משרדנו משתדל לגבות מחיר "פיקס" קבוע ללא קשר לשווי הממכר העומד על סך של 5,000 ₪ בתוספת מע"מ . זאת ניתן עקב המיומנות הרבה שנצברה עם השנים והיכולת להוזיל את עלויות המוכר ו/או הרוכש בגין הליווי המשפטי, כאמור.

שכר טרחת עורך דין קניית דירה
שכר טרחת עורך דין קניית דירה

חשיבות שירותיו של עורך דין רכישת דירה

רכישה של דירה מלווה בלא מעט הוצאות ושימוש באנשי שירות כפי שציינו לעיל החל משירותי הובלה, שיפוצים ותיקונים שיש לבצע בבית, עלויות הלוואת משכנתא אשר תכלול דמי פתיחת תיק, עד לאגרות ברשות המקרקעין ותשלומים אחרים. הוצאות שכאלו עלולות להיות נדבך נוסף משמעותי מעבר לשווי הדירה שנבקש לרכוש, לכן בחירה של עורך דין המתמחה ברכישת דירה תאפשר לעשות סדר בשלל ההוצאות ובחלק מהמקרים אף להוזיל משמעותית חלק משירותים אחרים. כך למשל עורך דין בעל ניסיון בתחום הנדל''ן יעדיף חוות דעת נוספת של שמאי אשר יבצע שמאות מוקדמת, מלבד זו שהבנק מספק במקרים של לקיחת משכנתא או חוות דעת של שמאי מטעמו של בעל הדירה.

קבלת שירות וייעוץ מעורך דין לרכישת דירה, תאפשר לנו לא רק לבצע סדר בין תשלומי המס, איגוד מסמכים ושמירה על הזכויות שלנו בזמן הרכישה אלא גם תאפשר חשיפה אל היצע של אנשי שירות מגוונים. החשיבות של חשיפה זו היא בעלת כמה רבדים, הראשונה היא שבחלק גדול מהמקרים נוכל לחסוך עלויות כספיות. אך הרובד המשמעותי יותר יהיה ללא ספק בחירה של אנשי שירות בעלי ניסיון משמעותי, בניין שיבטיחו הליך רכישה תקין ובטוח בכל הגזרות. אשר על כן,  בחירה מדויקת של עורך דין המתמחה בדיני מקרקעין וברכישת דירה בפרט, תהיה בחירה בעלת חשיבות רבה לא רק ברובד המשפטי-קנייני אלא בחלקים רבים בהליך רכישת הדירה בין היתר מבחינה פיזית תכנונית וכיו"ב. .

יוצרים הגינות בשכר הטרחה

על מנת לייצור את מירב ההגינות, השקיפות והוודאות בשכר הטרחה, קבע משרדנו עמלה קבועה לטיפול בכל עסקה מכירה/קנייה של דירת מגורים. אנו קבענו סכום של 5,000 ₪ שיהיה קבוע תמיד ובכל מקרה עבור עסקאות אלו, ללא קשר לשווי הנכס. כך, לקוחותינו יכולים להיות בטוחים שהם מקבלים שירות איכותי עם עמלה הוגנת וצודקת, וללא הפתעות בלתי צפויות על הדרך.

לקבלת ליווי משפטי ברכישת דירה

לקבלת שירותינו עם עמלת עורך דין לקניית דירה במחיר הוגן וצודק, הנכם מוזמנים לפנות אל משרד עורכי דין מקרקעין דרור אוסטפלד בטלפון 050-5653668.

ישר לוואטסאפ

מדריך שחובה לקרוא לפני שרוכשים או  מוכרים דירה (חינמי)

דילוג לתוכן