מס רכישה דירה שניה קבוצת רכישה

מס רכישה דירה שניה קבוצת רכישה

ההתארגנות בקבוצות רכישה לקניית דירה הינה נפוצה בארצנו. למרות בעיות שצצו פה ושם עם קבוצות כאלו ואחרות ומספר פרסומים שליליים בעיתונות, עדיין מדובר באופציה פופולארית המקנה כוח לחברים בקבוצה המביא להטבות והנחות משמעותיות בעלויות. יחד עם זאת, לאורך השנים נתקלו חברי קבוצות רכישה בבעיות עם פרויקטים שהתעכבו, וכשהחליטו לקנות דירת מגורים במסגרת אחרת גילו שעליהם לשלם מס רכישה בעלויות גבוהות. תיקון לחוק מיסוי מקרקעין מיוני 2018 הביא לשינוי משמעותי בבעיה זו.

הבעיה עם פרויקטים שהתעכבו

כידוע, פרויקטי מגורים של חברות קבלניות ויזמים עלולים להיתקל בעיכובים, ביניהם עיכובים טכניים וביורוקרטים, משפטיים וכלכליים. לעיתים עיכובים אלו מצטברים לכדי שנים, ובתקופה זו אנשים שקנו את דירת המגורים הראשונה שלהם דרך קבוצת רכישה, מוצאים את עצמם בפני שוקת שבורה: מצד אחד הדירה לא הושלמה ולא תושלם בעתיד הקרוב, מצד שני שכר הדירה ממשיך להיות משולם ביחד עם הסכומים שכבר יצאו לקבלן ומוחזרים לבנק, ומצד שלישי – אם רוצים לחסוך את השכירות ולקנות דירת מגורים חדשה – יש לשלם מס רכישה המגיע בקלות למאה אלף ₪ ואף למעלה מכך.

מס רכישה דירה שניה קבוצת רכישה
מס רכישה דירה שניה קבוצת רכישה

הפתרון – תיקון לחוק

בעיה זו לא נעלמה מעיני נציגי הציבור, שביוני 2018 העבירו תיקון לחוק מיסוי מקרקעין. התיקון קובע כי במקרים של פרויקטים שהתעכבו ניתן יהיה לקבל הנחה ואף פטור ממס רכישה, שכן הדירה החדשה לא תיחשב עוד כדירה שנייה כנהוג לפני כן, אלא כדירה יחידה. זאת, בתנאי שהדירה שנרכשה במסגרת קבוצת הרכישה הייתה הדירה היחידה של הרוכש. בנוסף, התנאי הוא שעברו יותר משש שנים וחצי ממועד רכישת הדירה בקבוצת הרכישה אך היא טרם נמסרה בפועל לידי הרוכש.

מאידך, ייתכן מצב בו הזכאות תינתן עבור דירה הנרכשת רק ארבע שנים אחרי מועד הרכישה בקבוצת הרכישה, במידה שהדירה החדשה נרכשה אחרי כניסת התיקון לחוק לתוקף, דהיינו 25.6.2108. במקרה זה, תנאי נוסף הוא שטרם החלה הבנייה של הדירה בקבוצת הרכישה, או שהבנייה כבר החלה אך יש אישור מרשות המיסים שקיים עיכוב משמעותי בהשלמתה. עיכוב זה חייב להיות בנסיבות שאינן מצויות בשליטת הרוכש עצמו, וגם לא ידע עליהן במועד הרכישה.

מעבר לכך, על מנת ליהנות מההקלות של הגדרת דירה יחידה בכל אחד מהמקרים, חייב הרוכש למכור את דירתו שנקנתה במסגרת קבוצת הרכישה כעבור שנה וחצי לכל היותר מהמועד בו הושלמה הבנייה. כל זאת, כמובן, בהנחה שאין ברשותו דירת מגורים אחרת.

 

לייעוץ וליווי עורך דין

מעוניינים לדעת עוד על מס רכישה דירה שניה קבוצת רכישה? זקוקים לליווי של עורך דין מקרקעין בעל ניסיון רב ובלעדי בהסכמי מכר? לפרטים נוספים בנושא ולקבלת ליווי התקשרו אל עו"ד דרור אוסטפלד בטלפון 050-5653668.

ישר לוואטסאפ

מדריך שחובה לקרוא לפני שרוכשים או  מוכרים דירה (חינמי)

דילוג לתוכן