מס רכישה על דירה שנייה

מס רכישה דירה שנייה וחשיבות הליווי של עורך דין

על פי חוק, יש לשלם עבור דירה שנייה מס רכישה כבר מהשקל הראשון, וזאת לפי מדרגות המתחילות ב- 5% ומגיעות עד ל- 10% בהתאם לשווי הנכס. מדובר בסכומים בלתי מבוטלים המשפיעים באופן מהותי על עלות העסקה, ויכולים להוסיף בקלות עשרות אלפי שקלים ואף למעלה מכך. על כן, גם מן ההיבט של מיסוי העסקה חשוב להיוועץ בעורך דין מקרקעין בעל ניסיון רב והבנה במיסוי מקרקעין.

מדוע להיוועץ בעורך דין?

ראשית, אם אין זו הדירה הראשונה שאתם קונים בוודאי כבר ברורה לכם חשיבותו של עורך הדין, המלווה את העסקה לכל שלביה. עורך הדין דואג בין היתר לביצוע הבדיקות המשפטיות המקדימות על הנכס, במידת הצורך מעורב במשא ומתן מול המוכר, וכמובן גם עורך את הסכם המכר כך שיבטיח את זכויותיכם ואת התמורה המלאה לכספכם. מעבר לכך, עורך הדין גם יכול לספק ייעוץ לגבי המיסים הכרוכים בעסקה, ובמקרה שלכם הקונים מדובר במס הרכישה. אמנם מדובר במדרגות הקבועות בחוק, אולם בקיאותו של עורך הדין בתקנות ובחוקים הרלוונטיים עשויה להוביל לפתרונות יצירתיים ולגילוי הטבות.

לדוגמא, יש הבוחרים לרשום את הדירה השניה על ילדיהם כחלק מתכנון מס לגיטימי, ולכן מס רכישה על דירה שנייה זו יהיה לפי המדרגות של דירה יחידה ויביא לחיסכון עצום. בנוסף, אם קניתם דירה בקבוצת רכישה, או אם הדירה נקנית כשיפור דיור במקום דירה אחרת שבבעלותכם, יסביר לכם עורך הדין את התנאים שבהם מס רכישה בדירה שנייה ייחשב, שוב, כעל דירה יחידה. מלבד זאת, עורך הדין יתייחס לעסקה הנוספת, למשל מכירת הדירה הראשונה שבבעלותכם וגם כאן יסביר כיצד ניתן לחסוך – הפעם במס השבח ובהיטלי השבחה.

מס רכישה על דירה שנייה
מס רכישה על דירה שנייה

כיצד מבצעים את תשלום מס הרכישה

עורך הדין המלווה אתכם מבאר ומטפל בפרטים רבים של העסקה, משפטיים ובירוקרטים, ובהם גם תשלום מס רכישה על דירה שניה. את התשלום מבצעים מול מנהל מס מקרקעין באזור הרלוונטי למיקום הדירה, וישנה גם אפשרות לשלם דרך האינטרנט אולם קיימות מספר מגבלות על הסכומים ואמצעי התשלום. חשוב להדגיש כי קיימת חובת תשלום מס רכישה על דירה שניה עד שישים יום לכל היותר ממועד ביצוע העסקה, וזאת לפי השומה העצמית שלכם. ואולם, לעיתים קובע המנהל שומה גבוהה יותר לאחר בחינת פרטי העסקה, ובמקרה זה תיאלצו להשלים את ההפרש כעבור שלושים ימים לכל היותר ממועד קבלת ההודעה.

יחד עם זאת, אם התשלום מבוצע בהתאם לשומה של המנהל, יש לשלם את מס רכישה על דירה שנייה תוך שבועיים לכל היותר ממועד מסירת ההודעה. ראוי לציין כי באמצעות עורך הדין ניתן לערער על השומה שנקבע, אולם בינתיים תצטרכו לשלם את הסכום שעליו אין מחלוקת, ולגבי הסכום שאין עליו הסכמה יהיה צורך לספק ערבות בנקאית או אחרת בהתאם לקביעת המנהל.

 

ומהו שיעור המס נכון להיום?

כאמור, יש לשלם עבור דירה שניה מס רכישה כבר מהשקל הראשון, וזאת בשיעור של חמישה אחוז עד לסכום של 1,292,280 ₪. לאחר מכן עולות המדרגות לשישה אחוזים, שבעה אחוזים, שמונה אחוזים ועשרה אחוזים, במקביל לשווי הנכס האמור. אמנם מדובר בסכומים גבוהים של עשרות ואף מאות אלפי שקלים, אולם חשוב לדעת כי החל מסוף יולי 2020 ולפחות עד אמצע ינואר 2021, שיעור מס רכישה על דירה שניה יהיה נמוך מהמקובל בשנים האחרונות.

אכן, בשנים האחרונות עמד מס הרכישה של שתי מדרגות בלבד: שמונה אחוזים מהשקל הראשון ועד לסכום של כ- 5.3 מיליון ₪, ומכאן והלאה עשרה אחוזים. כיום כאמור משלמים "רק" חמישה אחוזים מהשקל הראשון, ואילו עשרה אחוזים נגבים רק מסכום של 17,794,305 ומעלה. על מנת לסבר את האוזן, מס רכישה בדירה שניה שעלתה 2 מיליון ₪ עמד עד כה על כמאה שישים אלף ₪, ואילו כיום פחת הסכום לסביבות ה- 107 אלף ₪.

 

לייעוץ וליווי עורך דין

מעוניינים במידע נוסף על מס רכישה בדירה שניה? זקוקים לליווי של עורך דין מקרקעין בעל ניסיון רב ובלעדי בהסכמי מכר? לעוד פרטים בנושא ולקבלת ליווי התקשרו אל עו"ד דרור אוסטפלד בטלפון 050-5653668.

 

ישר לוואטסאפ

מדריך שחובה לקרוא לפני שרוכשים או  מוכרים דירה (חינמי)

דילוג לתוכן