זכרון דברים למכירת בית - חוזה בהתאמה

האם לחתום על זכרון דברים למכירת דירה?

בין אם אתם מעוניינים לקנות או למכור דירה או בית, ייתכן שבשלב מסוים תעלה האפשרות של חתימה על זכרון דברים. מדובר במסמך שבו מצהירים שני הצדדים זה כלפי זה על כוונתם למכור ולקנות את הבית בסכום מסוים. בשורות הבאות נבחן את השאלה: האם לחתום על זכרון דברים למכירת דירה, ומה הבעיות שעלולות לצוץ עקב חתימה על מסמך זה?

למה אנשים חותמים על זכרון דברים?

מאחורי זכרון דברים למכירת בית יש כוונה ומטרה חיובית עבור שני הצדדים. הקונים מאושרים שמצאו סוף-סוף דירה העונה לטעמם ולצרכיהם במחיר המתאים לתקציב העומד לרשותם. הם אינם רוצים להחמיץ את ההזדמנות ושהדירה תיחטף להם בהמשך על ידי קונה שהציע סכום גבוה יותר, כך שזכרון הדברים נועד מבחינתם להבטיח זכות ראשונים ולחזק את הכוונה לשמור את הדירה עבורם. זוהי הבנתו של אדם מהשורה ולמרבה הצער היא אינה לחלוטין נכונה. מבחינת המוכר, לאחר שמצא סוף-סוף קונים שנראים רציניים ובעלי האמצעים הדרושים לקנייה, גם הוא יבקש לחזק את המחויבות ההדדית ולקבל שקט נפשי, בפרט אם מדובר בהצעה שנראית לו מצוינת מבחינה כספית, אם יש צורך למכור את הדירה במהירות, אם התעייף מקונים לא רציניים שמתקשרים מבוקר עד לילה, וכן הלאה. למרבה הצער, גם כאן מדובר בטעות בתפיסה.

זכרון דברים למכירת בית - חוזה בהתאמה
זכרון דברים למכירת בית - חוזה בהתאמה

הבעיות של זכרון דברים

הבעיה המרכזית בשתי התפיסות היא אי הבנה לגבי תוקפו החוקי של חוזה זכרון דברים למכירת דירה. אכן, מדובר בחוזה לכל דבר לעניין. זהו משפט מסמכי בעל תוקף ומחייב, ומשמעותו אינה "הצהרת כוונות בלבד" אלא התחייבות של ממש לקנייה ומכירה של הנכס. התוקף המשפטי אינו נופל מזה של חוזה מכר רגיל, ולמעשה – מרגע שחתמתם על זכרון דברים למכירת דירה לא תוכלו לחזור בכם מהאמור בו. כמובן, תוכלו לבטל את העסקה אולם הצד השני יוכל לתבוע אתכם ולקבל פיצוי על הפרת הסכם, אך הגרוע מכל הוא שהתחייבתם אל קונים/מוכרים/דירה שאינכם יודעים את כל הפרטים הנחוצים עליהם.

אם ניקח לדוגמא את המוכרים, נראה כי זכרון דברים למכירת בית הוא מסמך קצר מאוד, לרוב של עמוד אחד ואף פחות מכך, שאותו מורידים מהאינטרנט או כותבים שני הצדדים – נעדרי השכלה משפטית. הסכם כזה אינו יכול כמובן לטפל בהגנות על המוכר, שלמעשה מסמך כעת על השיפוט והאינטואיציה, ועל האמון שנתן בקונים כפי שהציגו את עצמם בפניו. אולם, ללא משכונות, ביטחונות והגנות מספקות שמן הסתם אינן רשומות בזכרון הדברים, הוא עלול למצוא את עצמו בהמשך עם קונים שהוא מחויב להם, אך אינם עומדים בתשלום. כמו כן, כשבידיהם זכרון הדברים יכולים עקרונית הקונים לרשום על הבית הערת אזהרה, ולכך מצטרפות סוגיות מיסוי שניתן היה לחסוך בהן אלמלא החתימה על החוזה.

 

לייעוץ וליווי מיידי מעורך דין מקרקעין

יש עוד בעיות רבות עם חוזה זכרון דברים למכירת דירה, וההמלצה הגורפת של כל אנשי המקצוע הוא לא לחתום עליו. היאזרו במעט סבלנות ופנו בהקדם אל עורך דין דרור אוסטפלד, שיפעל לקידום העסקה במהירות האפשרית תוך הקפדה שיישמרו ויובטחו זכויותיכם. לפרטים נוספים וליווי מיידי התקשרו לטלפון 050-5653668.

ישר לוואטסאפ

מדריך שחובה לקרוא לפני שרוכשים או  מוכרים דירה (חינמי)

דילוג לתוכן