זכרון דברים לקניית בית

זכרון דברים לקניית בית או דירה

מצאתם את הדירה שמתאימה לציפיות, לחלומות ולכיס? המוכר או המתווך הציעו לכם לחתום על זכרון דברים לקניית בית כדי שלא יחטפו לכם את החלום מהאצבעות? רגע לפני שאתם חותמים על המסמך קחו אוויר ותקראו את השורות הבאות. ככלל, אין זה מומלץ לחתום על זכרון דברים בעסקאות מקרקעין, בין אם אתם המוכרים ובוודאי לא הקונים של הכנס. אם השאיפה היא להבטיח את הדירה עבורכם פנו אל עו"ד דיני מקרקעין שיפעל בשמכם בצורה נכונה ומושכלת.

כמה מילים על זכרון דברים במקרקעין

אם תעיינו בנוסח זכרון דברים לקניית דירה באינטרנט תראו שמדובר במסמך דל מאוד בפרטיו. למעשה, זכרון דברים הוא סוג של חוזה ראשוני, מעין תחליף לחוזה הסופי שמתאר את ההסכמות שהגעתם אליהן לגבי הדירה. אם נזכור שלפי סעיף 8 לחוק המקרקעין, עסקת מקרקעין אינה יכולה להתקיים בעל פה וחייבת להיות במסמך כתוב, נבין שזהו חוזה מחייב לכל דבר ועניין. במידה ותרצו בהמשך לחזור בכם מהאמור בזכרון הדברים, לא תוכלו לסגת או שתיאלצו לפצות את הצד השני עקב הפרת חוזה.

זכרון דברים לקניית דירה לרוב נכתב על ידי אנשים מן היישוב, שאינם בעלי הכשרה משפטית הולמת.גם אם הצלחתם להניח יד על חוזה שנכתב על ידי בעל מקצוע, הרי שהוא דל מאוד וכמובן אינו מכסה את כלל הסעיפים וההיבטים שצריך לדאוג להם. הסכם זה מפרט את ההיבטים המרכזיים בלבד כמו תיאור הדירה, מוער מסירת הזכויות בה, סכום העסקה ומועדי התשלומים, ופרטי הצדדים החתומים.

 זכרון דברים לקניית בית
זכרון דברים לקניית בית

הבעיות עם זכרון דברים לקניית בית

מבחינת הקונים, החתימה כאמור כובלת אותם אל תנאי העסקה והם מצופים לעמוד בה. במידה ויתגלו לאחר מכן היבטים המצדיקים משא ומתן מחודש (למשל ליקויי בנייה), לא ניתן יהיה לדרוש הפחתה במחיר הדירה. בנוסף, אם יתגלו חלילה בעיות רישום, בנייה לא חוקית, שעבודים ועיקולים על הדירה, הרי שהקונים כבר התחייבו לעסקה וצפויה תסבוכת משפטית רצינית, ארוכה ויקרה. כמו כן, מאחר שמדובר בהסכם דל מאוד שלרוב נערך ללא ידע משפטי הולם, הוא אינו כולל את ההגנות המתחייבות בעסקאות המערבות סכומים גבוהים. לכן, במידה ויצוצו בעיות בהמשך הדרך עלול הקונה למצוא את עצמו ללא פתרון, תוך שהוא מחויב לעסקה שאינה מבטיחה ובוודאי לא ממצה את זכויותיו.

ראוי לציין כי גם מהצד של המוכר יש בעיות עם זכרון דברים לקניית בית. ראשית, גם עבורו לא ניתנות הגנות מספקות, החל בביטחונות ועד למשכונות. שנית, זכרון הדברים מאפשר עקרונית לקונה לרשום הערת אזהרה על הנכס, כאשר מועד החתימה של ההסכם גם תופס גבי מועדי חבות המס וגובהה. ייתכן מאוד שהיוועצות בבעל מקצוע הייתה חוסכת למוכר בתשלום מס שבח או היטלי השבחה, אליהם לא היה מודע, אך כאמור החתימה כבר כובלת אותו – הן לעסקה והן לשיעור המס.

 

לייעוץ וליווי מיידי מעורך דין מקרקעין

במידה ואתם חשים דחיפות להתקדם, במקום לחתום על נוסח זכרון דברים לקניית דירה פנו אל עורך דין דרור אוסטפלד, שיפעל לקידום העסקה במהירות האפשרית תוך הקפדה שיישמרו ויובטחו זכויותיכם. לפרטים נוספים וליווי מיידי התקשרו לטלפון 050-5653668.

ישר לוואטסאפ

מדריך שחובה לקרוא לפני שרוכשים או  מוכרים דירה (חינמי)

דילוג לתוכן