ייפוי כוח מתמשך מה זה

ייפוי כוח מתמשך - שאלות ותשובות

רוב בני האדם מקבלים החלטות ומנהלים את ענייניהם לאורך רוב שנות חייהם באופן עצמאי. לצד זאת, ישנן סיטואציות מורכבות בהן עלול האדם לאבד את עצמאותו ואת יכולתו לקבלת החלטות בענייניו האישיים, הרפואיים והקנייניים.

סיטואציות אלו, מובילות לעיתים רבות להבנה כי יש צורך בסיוע והסדרה משפטית לעתיד. זוהי אינה הבנה קלה אשר דורשת חשיבה בהירה וכוחות רבים. אחד התהליכים הידועים ביותר לסיוע במצבים מסוג זה הוא – "ייפוי כוח".

למידע נוסף לחצו כאן

ייפוי כוח מתמשך - מה זה?

ייפוי כוח הינו למעשה מתן הרשאה משפטית של אדם לבא כוחו, המאפשרת לו לבצע פעולות משפטיות בשמו. יש מספר סוגים של ייפויי כוח אשר כל אחד מהם מקבל הגדרה משפטית ותפעולית שונה.

ייפוי כוח מתמשך נכנס לחוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות בשנת 2017 ונועד לתת מענה מקדים למקרים של אובדן הכשירות לקבלת החלטות, כחלופה משפטית להליך מינוי  אפוטרופוס.

בשונה מייפוי כוח, ייפוי כוח מתמשך מאפשר לכל אדם בגיר להחליט מבעוד מועד מי יטפל בענייניו ואיך, אם וכאשר לא יוכל לטפל בהם בעצמו. ייפוי כוח זה, תקף רק בעניינים קנייניים או אישיים או רפואיים, כאשר לכל נושא יש את הדגשים ותחומי האחריות הרלוונטיים לו.

בניסוח המסמך יש לכלול את זהותו של מיופה הכוח אשר מודע למשמעויות התפקיד והסכים לכך מראש. בנוסף, ישנה לממנה אפשרות לנסח הנחיות מפורטות לגבי אופן הניהול והפעולה הרצויים בתחומים השונים.

איך מתנהלת עריכת יפוי כח מתמשך?

ייפוי כוח מתמשך נערך ונחתם על ידי עורך דין פעיל אשר הוסמך לכך על ידי האפוטרופוס הכללי. מעבר לעריכת המסמך המשפטי, תפקידו הוא להסביר לעומק את משמעויות ייפוי הכוח הן לבגיר הממנה והן למיופה כוחו המיועד עד לקבלת הסכמה מלאה משני הצדדים. כל זאת, ללא השפעה חריגה או הפעלת לחץ או ניצול מצוקתו ו/או רגישותו של אף אחד מהם.

מסמך ייפוי הכוח יכיל לרוב את הפרטים הבאים:

  1. הגדרת הבגיר ומיופה הכוח שבחר לאחר הסכמת שניהם למסמך ולתוכנו.
  2. הגדרת התחומים בהם עתיד מיופה הכוח לפעול – ענייני רכוש / עניינים אישיים / רפואיים.
  3. כתיבת הנחיות מקדימות- האדם הממנה מוזמן לנסח הנחיות פעולה למיופה הכוח, בנוגע לאופן הטיפול הרצוי בענייניו. ההנחיות המקדימות יהוו כמעין מדריך למיופה הכוח ומגדירות את פעילותו. אולם לממנה יש סמכות חוקית להתנגד בשעת מעשה לכל הנחיה אשר נתן מראש.
  4. הגדרת תוקף המסמך- ייפוי כוח מתמשך אינו נכנס לתוקף בעת עריכתו אלא רק בעמידה באחד מתוך שני תנאים עיקריים- האחד, כשהאדם הממנה אינו מסוגל לפעול עצמאית בתחום הנכלל בייפוי הכוח. השני, בהתקיימות תנאים מסוימים הנקבעו מראש בייפוי הכוח כמו כניסה למצב סיעודי, אשפוז פסיכיאטרי ועוד.

מעבר לקביעת מועד הפעלת המסמך, יש לציין גם את מועד פקיעתו. למשל, הממנה יכול להחליט כי ייפוי הכוח הינו לתקופה של 10 שנים בלבד שבסיומן יפוג תוקפו.

  1. אדם מיודע- יוזם המסמך רשאי לבחור אדם נוסף או יותר, שיפקח על מיופה הכוח. כלומר, הוא יקבל דיווחים ואף יכול לדרוש מידע על פעולות ו/או החלטות בנושאים הנכללים במסמך. לא ניתן לקבוע מיודע שהינו קרוב משפחה של מיופה הכוח, אבל כן ניתן להחשיב את האפוטרופוס הכללי ככזה.
עריכת יפוי כח מתמשך
עריכת יפוי כח מתמשך

הפעלת ייפוי כוח מתמשך

ייפוי הכוח המתמשך מופעל רק כאשר אין ביכולתו של הממנה להבין, לנהל ולקבל החלטות  בעניינים הנכללו במסמך באופן עצמאי. חשוב לציין, כי על מנת למנוע ניצול לרעה של מיופה הכוח, אין באפשרותו להחליט כי הממנה אינו מבין בדבר.

כניסת ייפוי הכוח לתוקף מתבצעת רק לאחר התקיימות התנאים המנוסחים בהסכם. במצבים רפואיים, נדרש לקבל חוות דעת רפואית לחוסר המסוגלות של הממנה, בעוד שבענייני רכוש ניתן לקבוע מראש את כניסת ייפוי הכוח לתוקף.

לאחר קביעת אי המסוגלות או הגעת תאריך כניסת המסמך לתוקף, על מיופה הכוח לשלוח הצהרה רשמית לאפוטרופוס הכללי כי התקיימו הכללים המדוברים וכי קיים את חובתו ליידוע. הפעלת ייפוי הכוח המתמשך, תלויה במסירת ההצהרה כהלכה וקבלת אישור רשמי לכך.

משרד עו"ד דרור אוסטפלד ושות'

ייפוי כוח מתמשך נוגע בסיטואציות המורכבות ולעיתים אף הכואבות בחיים. זהו מסמך בעל חשיבות רבה אשר נועד להמשיך ולנהל את ענייניו של אדם גם כאשר הוא אינו מסוגל לעשות זאת. על כן, בחירת עורך הדין לעריכת מסמך זה הינה קריטית, גם מכיוון ולא כל עורכי הדין הפעילים מוסמכים לכך.

עו"ד דרור אוסטפלד הינו עורך דין פעיל מזה כ- 20 שנה, בהן טיפל במאות לקוחות בשקיפות, אמינות ומקצועיות שאין שנייה לה.

במידה ואתם מחפשים פירמה מקצועית שניתן לסמוך עליה- עו"ד דרור אוסטפלד ושות' היא הכתובת עבורכם. ליצירת קשר וקביעת פגישה ללא התחייבות כספית, הינכם מוזמנים להתקשר לטלפון 050-5653668.

ישר לוואטסאפ

מדריך שחובה לקרוא לפני שרוכשים או  מוכרים דירה (חינמי)

דילוג לתוכן