מכירת דירה לאחר קניה

על הכדאיות של מכירת דירה לאחר קניה

קניתם דירה ואתם מעוניינים למכור אותה? יש להתחשב במספר היבטים הקובעים את כדאיות המהלך וחשוב שתתייעצו עם עורך דין דיני מקרקעין בעל ניסיון רב. עורך הדין ילווה את העסקה לשלביה השונים, יספק ייעוץ, במידת הצורך יהיה מעורך במשא ומתן עם הקונה המיועד, וכמובן גם יערוך את הסכם המכר.

הכירו את מס השבח

אנשים עשויים למכור דירה שנקנתה עקב סיבות שונות, כגון משקיעים המעוניינים להרוויח מעליית המחירים, אנשים שקנו דירה ומתחרטים על כך, או כאלו שבדיעבד מצאו דירה טובה יותר. בכל מקרה, מידת הכדאיות של מכירת הדירה מבחינה פיננסית גרידא תלויה במספר משתנים, ואחד מהם שחשוב להכיר הוא מס השבח.

מדובר במס שמשלם מוכר הדירה אשר חל על רווח ההון בין מחיר קניית הדירה לבין מכירתה, והוא עומד על 25% מרווח זה. כך למשל, ייתכן שקניתם בשנה שעבר את הדירה בסכום של 1.5 מליון ₪ וכעת אתם מעוניינים למכור אותה ב- 1.6 מיליון ₪. אם כן, על הרווח של 100 אלף ₪ יחול מס שבח בסכום של 25 אלף ₪ ומכאן יצאתם ברווח של 75 אלף ₪ בלבד.

שכר טרחת עורך דין מכירת דירה - טרחה נמוכה = שכר טרחה נמוך
שכר טרחת עורך דין מכירת דירה - טרחה נמוכה = שכר טרחה נמוך

יחד עם זאת, חישוב מס השבח אינו חייב לגלם את מחיר הדירה בלבד אלא גם הוצאות שונות על רכישת והשבחת הנכס. הלא המס מחושב עבור רווח הון ולא בכדי הוא נקרא "שבח". אבל מה אם במהלך השנה האחרונה ביצעתם שיפוץ בעלות של 30 אלף ₪? ומה עם עלויות שכר הטרחה לעורך הדין עבור רכישת הדירה, מה עם אגרות שונות ומס הרכישה ששילמתם? מה עמלת התיווך ששילמת, פחת של הדירה, הריבית על המשכנתא וכדומה? ובכן, את כל אלו ניתן להוסיף אל מחיר קניית הדירה, והמשמעות היא שההפרש מול מחיר המכירה פוחת. אם נחזור לדוגמא שלעיל, ייתכן שכלל ההוצאות על הדירה הסתכמו ב- 60 אלף ₪, ולכן הרווח שלכם מבחינת חישוב מס השבח הוא 40 אלף ₪ בלבד. זאת אומרת שתצטרכו לשלם רק עשרת אלפים ₪ מס.

אבל יותר מכך, לאחר השינויים שבוצעו בשנת 2014, אשר הביאו לביטול הפטור הגורף למדי ממס שבח, עדיין יש כאלו הזכאים לפטור. כך לדוגמא, אם זוהי דירת המגורים היחידה שלכם, הרי שתהיו זכאים לפטור מלא ממס שבח בתנאי שהחזקתם בדירה לפחות שנה וחצי. אם נחזור לדוגמא שלעיל, הרי שאם תחזיקו את הדירה עוד חצי שנה כבר תהיו זכאים לפטור מלא, אז שווה לחכות.

 

למידע נוסף וליווי משפטי

למידע נוסף וקבלת ליווי במכירת דירה לאחר קניה, הנכם מוזמנים לפנות אל משרד עורך הדין דרור אוסטפלד בטלפון 050-5653668.

ישר לוואטסאפ

מדריך שחובה לקרוא לפני שרוכשים או  מוכרים דירה (חינמי)

דילוג לתוכן